U razvijenim zemljama onlajn kupovina i prodaja su uobičajena pojava. Mnogi je vole i koriste, jer je šoping lak i brz, pa slobodno vreme se ne gubi na ogromne tržne centre i nepreglednu količinu garderobe. Saznajte kako se razvijala onlajn kupovina u svetu i gde se tu nalazi Srbija.
Da li je onlajn kupovina svima dostpuna?
Statistički podaci iz 2008. godine pokazuju da je internet tada koristilo svega 20%
svetskog stanovništva. Danas situacija jeste bolja po pitanju tehnološkog napretka, pa procenat dostiže 47% internet aktivne svetske populacije. Ipak, i dalje postoje nerazvijene zemlje u Africi koje ili nemaju uopšte pristup internetu, ili je signal veoma loš.
Afrika nije jedini kontinent na kom pristup internetu nije lako ostvariv. Čak i zemlje u razvoju imaju problem sa internet konekcijom ili strujom.
Srbija spada u zemlje u razvoju, a statistika kaže da u Srbiji 54% stanovništva aktivno koristi internet. U ruralnim predelima upotreba interneta je manja, a mreža je prilično nestabilna. U gradskim delovima Srbije, upotreba interneta je učestalija, a kvalitet signala je znatno bolji.
Navike kupaca se menjaju
Na Zapadu razvoj onlajn kupoprodaje eksplodirao je još devedesetih godina, kada su
1994. i 1995. godine svoju internet platformu pokrenuli Amazon i eBay. Ipak, kod nas je onlajn kupovina zaživela dosta kasnije, zbog ratova i veoma loših ekonomskih uslova tokom devedesetih godina.
Neka istraživanja pokazuju da osim ekonomskih uslova, veoma je važan i kulturološki
faktor jer ima veliki uticaj na konzumiranje onlajn kupovine. Poslednjih par godina primećeno je da u Srbiji sve aktivinije koriste onlajn kupovinu, kako na domaćem tržištu, tako i na stranom.
O navikama kupaca razgovarali smo sa vlasnicima nekoliko domaćih onlajn šopova, pa je
tako Ljiljana Jovanović sa https://www.smartfit.rs/ prodavnice rekla kako primećuje zaokret u
ponašanju potrošača.
“Mnogi se odlučuju čak i da plate funkcionalnost kao što je vodič za online trening, iako se još uvek najveći broj korisnika odlučuje za konkretan proizvod u vidu čajeva, plana ishrane i slično”, kaže Ljiljana.
Korisnici traže izjednačavanje standarda sa Zapadom
Etsy je globalna platforma na kojoj možete prodavati svoje rukotvorine i kreacije. Ove
platforme su dobre i kada želite da pokrenete svoj mali biznis onlajn, jer možete steći utisak o tržištu i o cenama proizvoda koji su slični vašem. Ovu platformu koristi preko 27 miliona kupaca, a srpskih prodavnica na platformi ima 700.
Ipak, iako je ovo prilika da prodavac izađe na globalno tržište, i svoju robu predstavi mnogo većem spektru potencijalnih kupaca, mnogi prodavci i dalje preferiraju domaće onlajn platforme za prodaju, poput Limunda, Kupinda i Kupujemprodajem.
Iako se često govori kako se kupovinom više bave žene, bilo da je u pitanju onlajn ili
klasična kupovina, podaci ovih platformi za onlajn pokazuju da sve sajtove za kupoprodaju
više koriste muškarci koji imaju između 25 i 44 godine. Korisnici su postali zahtevniji i od platforme očekuju da im omogući mnoštvo izbora, poput načina plaćanja, dostave, kvalitetnog izgleda sajta, njegove funkcionalnosti, dostupnosti
aplikacije za kupovinu na sajtu i slično.
Onlajn kupovina odeće i obuće u Srbiji još uvek nije dostigla razvijene zemlje
Na Zapadu postoji navika da se garderoba naručuje onlajn iz omiljenih prodavnica. Kod nas
je još uvek ostao kulturološki momenat gde robu želimo da vidimo uživo, i da je isprobamo pre nego što je kupimo.
Onlajn kupovina u razvijenim zemljama je toliko napredovala da se pre nekoliko godina
pojavila aplikacija Drobio, uz pomoć koje jednim klikom možete da saznate sve o odevnom predmetu koji vam se svideo - koji je brend, koliko košta i kako možete da ga kupite. Modne blogerke veoma često koriste ovu aplikaciju i postavljaju svoje modne autfite, omogućavajući drugima da jednim klikom kupe ono što one nose.
Iz Srbije još uvek nije sasvim lako poručivati garderobu, šminku i odeću iz drugih zemalja, zbog problema sa carinjenjem i predugačkim čekanjem na ono što ste naručili. Kada taj sistem postane bolji, prohodniji i slobodniji, onlajn trgovina će procvetati i u Srbiji.
Iako je prema anketi kompanije Masterkard, odeća stvar koja se najviše kupuje na internetu, vlasnici Limunda i Kupujemprodajem tvrde da su to mobilni telefoni. Osim mobilnih telefona često se kupuju knjige i uplaćuju aranžmani na turističkim destinacijama.
Bilo kako bilo, staromodan način kupovine odeće i kozmetike je još uvek najaktuelniji, iako nas uveravaju da je onlajn kupovina lakša, pouzdanija, jeftinija i brža, to često nije slučaj kada su u pitanju zemlje u razvoju.